Wstęp
Zbadanie zagadnienia wpływu technik marketingowych na preferencje wyborców wymagało od autora dokonania badań marketingowych. Instrumentem tych badań były ankiety przeprowadzone na Ukrainie (obwód Tarnopolski) w lutym 2011 r. Ankieta ma na celu zdobycie informacji dotyczących wpływu kampanii oraz technik marketingowych na preferencję wyborcze elektoratu. Kwestionariusz ankiety był anonimowy. Ankieta była skierowana do osób, które posiadają na Ukrainie czynne prawo wyborcze i skorzystali bądź nie z tego prawa podczas prezydenckich wyborów w 2010 r.
Cel badań
Celem badania było zaprezentowanie wpływu kampanii wyborczej na preferencje wyborcze elektoratu. Zadaniem autora było zbadanie tego zjawiska pod wpływem zróżnicowania ankietowanych ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz zawód.
Materiały i metody
Kwestionariusz ankiety składał się z siedmiu pytań wielokrotnego bądź jednokrotnego (badanie ilościowe) wyboru. Wybierając grupę docelową autor ustalił kryterium wiekowe, notabene ankietowany powinien mieć ukończone w dniu prezydenckich wyborów w 2010 r. 18 lat, które umożliwiły mu skorzystanie lub nie z czynnego prawa wyborczego. W badaniu grupą docelową jest 70 osób, różniących się pod względem płci, wieku, wykształcenia, wykonywanego zawodu oraz miejsca zamieszkania.
Na pytanie Czy kampania wyborcza ułatwiła Panu(i) dokonanie wyboru? 56 % ankietowanych odpowiedziało Nie, 33 % - Tak, 11 % - częściowo.
Na pytanie
Dane zawarte w metryczce pozwoliły autorowi na zbadanie zróżnicowania wyborców, ze względu na płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz zawód. Biorąc pod uwagę wskaźnik 33 % ankietowanych, którzy wskazali, że kampania wyborcza pomogła im w dokonaniu wyboru, zróżnicowania przedstawia tabela 1.
Płeć % | Wiek % | Wykształcenie % | Zawód % | Miejsce zam. % | |||||
Kobieta | 57 | 18-25 | 22 | Podstawowe | 0 | Student | 22 | Wieś | 22 |
Mężczyzna | 43 | 26-35 | 35 | Średnie | 29 | Pracownik umysłowy | 13 | Miasto do 30 tys. | 17 |
36-55 | 35 | Zawodowe | 35 | Pracownik fizyczny | 48 | Miasto 30-100 tys. | 35 | ||
Powyżej 55 | 8 | Wyższe | 36 | Właściciel | 17 | Miasto 100-500 tys. | 22 | ||
Miasto powyżej 500 tys. | 4 |
Tab. 1 (opracowanie własne)
Wnioski
Kampanie wyborcze mają zasadniczy wpływ na kształtowanie się podstaw wyborczych elektoratu. Z jednej strony są źródłem informacji na temat kandydujących w wyborach (życiorys kandydatów, program, itd.). Z drugiej strony ich podstawowym celem jest utwierdzenie w dokonaniu wyboru kandydata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz