Etykiety

13 kwietnia 2011

Wpływ kampanii oraz technik marketingowych na preferencje wyborcze elektoratu


Wstęp
Zbadanie zagadnienia wpływu technik marketingowych na preferencje wyborców wymagało od autora dokonania badań marketingowych. Instrumentem tych badań były ankiety przeprowadzone na Ukrainie (obwód Tarnopolski) w lutym 2011 r.  Ankieta ma na celu zdobycie informacji dotyczących wpływu kampanii oraz technik marketingowych na preferencję wyborcze elektoratu.  Kwestionariusz ankiety był anonimowy. Ankieta była skierowana do osób, które posiadają na Ukrainie czynne prawo wyborcze i skorzystali bądź nie z tego prawa podczas  prezydenckich wyborów w 2010 r.
Cel badań     
            Celem badania było zaprezentowanie wpływu kampanii wyborczej na preferencje wyborcze elektoratu. Zadaniem autora było zbadanie tego zjawiska pod wpływem zróżnicowania ankietowanych ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz zawód.
Materiały i metody
Kwestionariusz ankiety składał się z siedmiu pytań  wielokrotnego bądź jednokrotnego  (badanie ilościowe) wyboru. Wybierając grupę docelową autor ustalił kryterium wiekowe, notabene ankietowany powinien mieć ukończone w dniu prezydenckich wyborów w 2010 r. 18 lat, które umożliwiły mu skorzystanie lub nie z czynnego prawa wyborczego. W badaniu grupą docelową jest 70 osób, różniących się pod względem płci, wieku, wykształcenia, wykonywanego zawodu oraz miejsca zamieszkania.
      Na pytanie Czy kampania wyborcza ułatwiła Panu(i) dokonanie wyboru? 56 % ankietowanych odpowiedziało Nie,  33 % - Tak, 11 % - częściowo. 

Dane zawarte w metryczce pozwoliły autorowi na zbadanie zróżnicowania wyborców, ze względu na płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz zawód. Biorąc  pod uwagę wskaźnik 33 % ankietowanych, którzy wskazali, że kampania wyborcza pomogła im w dokonaniu wyboru, zróżnicowania przedstawia tabela 1.


Płeć %
Wiek %
Wykształcenie %
Zawód %
Miejsce zam. %
Kobieta
57
18-25
22
Podstawowe
0
Student
22
Wieś
22
Mężczyzna
43
26-35
35
Średnie
29
Pracownik umysłowy
13
Miasto do 30 tys.
17

36-55
35
Zawodowe
35
Pracownik fizyczny
48
Miasto 30-100 tys.
35
Powyżej 55
8
Wyższe
36
Właściciel
17
Miasto 100-500 tys.
22
Miasto powyżej 500 tys.
4
Tab. 1 (opracowanie własne)


Wnioski
            Kampanie wyborcze mają zasadniczy wpływ na kształtowanie się podstaw wyborczych elektoratu. Z jednej strony są źródłem informacji na temat kandydujących w wyborach (życiorys kandydatów, program, itd.). Z drugiej strony ich podstawowym celem jest utwierdzenie w dokonaniu wyboru kandydata.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz