Etykiety

12 marca 2011

Reklama w procesie tworzenia wizerunku współczesnej kobiety

        Do zadań mediów należy  kreowanie rzeczywistości społecznej polegające m. In. na tworzeniu wizerunku różnych grup społecznych. Nie zawsze przekazywany przez media „obraz”  jest w stu procentach adekwatny rzeczywistości.  Możemy tu zaliczyć np. wizerunek współczesnej kobiety.  Środki  masowego przekazu  nadal kształtują  obraz  kobiety jako  „kury domowej”.  W szczególności poprzez reklamę,  w której kobiety piorą, sprzątają,  gotują obiady, opiekują się dziećmi  doradzają przyjaciółce  jaki  odświeżać powietrza wybrać  by jej dom zawsze pachnął świeżo i co 15 min na nowo. 


 (źródło: http://weblog.infopraca.pl/2009/10/za-darmo-nie-zmywam/)

      Zazwyczaj w reklamach  pomija się fakt, że kobiety  znakomicie radzą sobie w pracy zawodowej, są odporne na stres  i  umiejętnie łączą  rządzenie w kuchni oraz w polityce, piastując ważne funkcję państwowe , a co za tym idzie – są piękne , mądre i wpływowe.  Magazyn Forbes  uznał Angele Merkel za  najbardziej wpływową kobietę świata , choć wielu osób z sarkazmem twierdzi, że polityka prowadzona przez Merkel jest bardziej męska niż kobieca.  Przed wyborami do Bundestagu w 2005 roku  „Angie” - jak Niemcy czule nazywają swoją szefową rządu – powiedziała: „To, że jestem kobietą, każdy widzi, dlatego nie muszę uprawiać kobiecej polityki”.  
 (źródło: http://www.niemcy.ovh.org/ustroj_polityczny.html)

         Powracając znowu do kwestii reklam , które przypisują współczesnej kobiecie „wielozadaniową” rolę pani domu, należałoby zastanowić się dlaczego jest tak mało reklam przestawiających podobne oferty dla mężczyzn. Osobiście chciałabym zobaczyć  taką reklamę, np. w  której mężczyzna szuka  efektywnego środku , by wybawić trudną plamę po winie.  Dlaczego nigdy  się z podobną nie spotkałam? Dlatego, że mężczyźni nigdy nie brudzą się winem?  Czy nigdy nie piorą, bo zawszę mają przy sobie mamusie, lub żonę, która robi to za nich?  Przyczyna takiego stanu rzeczy jest ukształtowany w społeczeństwie wizerunek kobiety.  Niektórzy producenci w spotach reklamowych posunęli się o krok do przodu reklamując towary,  które z założenia kupują  tylko kobiety. 
 (źródło: http://demotywatory.pl/983738/Prawdziwy-mezczyzna-nie-gotuje)

      Tak było w przypadku reklamy  „Pomysłu na”  firmy Winiary.  Reklamodawca przedstawił spot w którym, to mężczyzna gotuję obiad dla żony.  Być może wynikało to z celu, jaki miał przekaz, pokazać, iże dzięki przyprawom tej firmy dotowanie jest tak proste, że każdy może to robić.  Czy pojawienie się przekazów tego typu zakłóciłoby odbiór mężczyzn jako silnej polowy ludzkości?  Świadczy to tylko o tym, że reklamy mają duży wpływ na kształtowanie się wizerunku kobiety i mężczyzny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz