Etykiety

6 grudnia 2010

Marketing polityczny...

Dziś waszej uwadze przestawiam zarys kampanii wyborczej i technik marketingowych stosowanych podczas ostatnich wyborów na Ukrainie.
 Zbadanie zagadnienia polegało na obserwacjach autora podczas II tury wyborów na Ukrainie (7 lutego 2010) woj. Tarnoposkie, miasto Zbaraż, wywiadzie środowiskowym, analizie otrzymanych wyników oraz śledzeniu przez autora publikacji prasowych ukazujących się na Ukrainie w okresie wyborów (Ukraińska Prawda, Nasha Batkiwshshyna).


Zagadnienie wyborów prezydenckich na Ukrainie, po wydarzeniach „pomarańczowej rewolucji” jest kwestią, która budzi szerokie zainteresowanie wśród wielu badaczy. Autor zamierza przedstawić techniki marketingu politycznego, które były stosowane podczas ostatnich wyborów na Ukrainie (2010).
Prezydencka kampania wyborcza 2009-2010 r. po raz kolejny zaprezentowała, iż chętnych zostać prezydentem jest wielu (18 osób). Ze względów na brak możliwości w ramach jednej publikacji dokładnie opisać wszystkie strategie wyborcze, autor skupi się na strategiach i taktykach kampanii wyborczych najbardziej znaczących się kandydatów[2]: W. Janukowycza, J. Tymoszenko, S. Tigipko, , W. Jusczenka,.

Kampania wyborcza Janukowycza miała tradycyjny charakter, miała pozytywne i negatywne aspekty (elementy). Według ekspertów, iż tradycyjna reklama wyborcza tego typu była zorientowana na przedstawicieli średniego i starszego pokolenia ludzi radzieckich, których nie brakuję nawet w zachodniej części Ukrainy. Schód oraz południe (częściowo centralna część kraju) zamieszkuję elektorat Partii Regionów i lidera Wiktora Janukowycza. Zespół regionałów pracował aktywnie również na zachodzie kraju.
Główna strategia wyborcza Tymoszenko opierała się na hasłach typu: «Вони заважають, а вона працює», „Oni przeszkadzają, a ona pracuję”. Podstawą kampanii PR Tymoszenko jest gra na emocjach: aresztowania, członków sociumu (соціуму), a także odwołanie wyroku o aresztowaniu Tymoszenko. Ona powstrzymuję atak – tak mówią o Julii Tymoszenko, ci, którzy ją popierają. W wyborach 2010 r. Tymoszenko mogła liczyć na głosy „pomarańczowego elektoratu”, wsparcie, którego zapewniło jej wejście do II tury wyborów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz